2 listopada 2016

Jesienna dieta - co jeść jesienią

Jesienna aura nie zachęca do wychodzenia z domu, ale za to bardzo sprzyja przesiadywaniu w kuchni, przyrządzaniu jedzenia i podjadaniu. Jesień z reguły przynosi większy apetyt na słodycze i niezdrowe przekąski. W końcu musimy sobie jakoś poprawić humor i pokonać jesienną chandrę. Nadmierne podjadanie to jednak nie najlepszy sposób na poprawę humoru jesienią, bo może okazać się to pułapką. Nim się obejrzymy, przyjdą Andrzejki, a zaraz za nimi Sylwester, a my po jesiennym obżarstwie możemy nie zmieścić się w swoje kreacje. Nie należy jednak wyrzekać się jedzenia jesienią lecz warto jeść świadomie. Po jakie produkty i potrawy warto sięgać o tej porze roku? Tego dowiecie się z dzisiejszego wpisu.


Przede wszystkim dobrze jest sięgać po potrawy doprawione aromatycznymi i rozgrzewającymi przyprawami. Nie tylko rozgrzeją nas one od środka, ale również przyczynią się do przyspieszenia przemiany materii. Dobrym pomysłem są tutaj zwłaszcza wszelkie rozgrzewające zupy. Jesienią warto wypróbować zwłaszcza zupę - krem z dyni, przyprawioną rozgrzewającym imbirem. 

Jesienna dieta powinna uwzględniać produkty o dużej zawartości witamin i minerałów. Szczególnie pożądane są te z witaminą C (np. szpinak czy cytrusy), która ma wspomagać odporność. Trzeba pamiętać też o regularnym dostarczaniu organizmowi witaminy D (zawierają ją m.in. tłuste ryby morskie). Jest ona przez nas niedoceniana, a najnowsze badania dowodzą, że coraz więcej Polaków ma niedobory tej witaminy. Jeśli jesienią nachodzi Was ochota na coś słodkiego to zamiast kolejnego ciastka, lepiej sięgnąć po owoc. Cukru dostarczy tak samo, tylko znacznie zdrowszego. Jesienią trzeba pamiętać też o dostarczaniu organizmowi magnezu i żelaza. Magnez poprawi samopoczucie i pomoże pokonać jesienne przemęczenie, a żelazo pozytywnie wpłynie na koloryt cery (zbyt blada cera jesienią i zimą to częsty objaw niedoboru żelaza).

Niezwykle ważne jest to, aby jesienią szczególnie pamiętać o jedzeniu śniadań. Te warto o tej porze roku serwować w wersji ciepłej - na wytrawnie lub słodko, jak wolicie. Jeśli chodzi o ciepłe śniadania wytrawne to można tutaj podać jajecznicę czy omlet np. z warzywami. Wolicie słodkie śniadania? Kasza jaglana z owocami i bakaliami z pewnością będzie pyszna i zdrowa. 

Miało być o jedzeniu, ale wspomnę też trochę o napojach, a konkretnie o jednym z nich. W krajach anglojęzycznych kryje się on pod nazwą apple cider. Na polski można by przetłumaczyć to jako cydr jabłkowy, ale u nas cydr kojarzy się jednak z czymś innym. Czymże jest więc apple cider? To nic innego jak ciepły 100-procentowy sok jabłkowy doprawiony cynamonem (a często też innymi przyprawami korzennymi). To pyszny, rozgrzewający napój, idealny na jesienny czas.

Pozostając przy jabłkach, świetną słodką przekąską, doskonałą na jesień są pieczone jabłka z cynamonem lub wanilią. To zdrowa alternatywa dla zwykłych słodyczy. Oczywiście trzeba zachować umiar przy jedzeniu nawet takich zdrowych przekąsek, bo nie są pozbawione kalorii. Niemniej jednak dokonując wyboru pomiędzy np. batonikiem, a pieczonym jabłkiem warto skłonić się ku drugiej opcji.

Jesienne menu nie musi być nudne. W sieci można znaleźć mnóstwo inspiracji na niesztampowe potrawy w "tematyce" jesiennej. Od drobnych przekąsek po rozbudowane dania.

W diecie dużą rolę odgrywają nasze predyspozycje i skłonności genetyczne. Jedni mogą jeść do woli i nie przytyją ani grama, a inni po dosłownie jednym jabłku przybierają na wadze. Jeśli chcielibyście poznać zależności pomiędzy dietą a genami dla Waszego organizmu to warto zainteresować się badaniami nutrigenetycznymi. Są to badania, które pozwalają poznać swój profil metaboliczny i dowiedzieć się, jakie produkty i składniki odżywcze najlepiej toleruje i przyswaja konkretny organizm. Nie są to zbyt tanie badania, ale niezwykle wartościowe i pomocne. Zamiast wydawać mnóstwo pieniędzy na kolejne tabletki odchudzające czy inne wspomagacze lepiej zainwestować i wykonać testy nutrigenetyczne, które w precyzyjny sposób zdefiniują potrzeby żywieniowe konkretnego organizmu. Decydując się na nie można skorzystać z usług firmy www.dfmedica.eu, która jest jedną z pierwszych firm na polskim rynku zajmującą się tego typu badaniami. Na stronie firmy znajdziecie wszelkie szczegóły i informacje odnośnie takich badań.



9 komentarzy

  1. U mnie dzisiaj będzie zupa dyniowa z batatami, czyli solidna porcja słońca :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. jem śniadania ale czasami nawet 5 godzin po pobudce, wiem, że to późno. rano nigdy nie chce mi się jeść . wieczorem odwrotnie :/ dziś ugotowałam zupę krem z papryki pieczonej, wyszła super, idealne jesienne danie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zupę dyniową wczoraj właśnie gotowałam :) Jabłka uwielbiam a co do wit. D - to w najbliższym czasie planuję jej suplementację, bo będę pewnie jedną z tych polek, która może mieć jej niedobór ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. A bym teraz zjadła jakąś węgierską zupkę ;D

    OdpowiedzUsuń
  5. Jesień faktycznie sprzyja podjadaniu, dlatego trzeba się pilnować i skupić na jedzeniu zdrowych i mało kalorycznych produktów :)

    OdpowiedzUsuń
  6. W tym okresie u mnie zdecydowanie goszczą potrawy rozgrzewające :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wolę jednak ten cydr, który znamy w Polsce, bo cynamon mi nie leży :D

    OdpowiedzUsuń

Jeśli masz jakieś pytanie - pisz śmiało, odpowiem pod Twoim komentarzem :)

Staram się odwiedzać wszystkich komentujących. Możesz zostawić w komentarzu adres swojego bloga - będzie mi łatwiej na niego trafić :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...