Jak przeprowadzić skuteczne badania rynku

 

Dobór grupy respondentów

Odpowiednio dobrana grupa osób biorących udział w badaniach to połowa sukcesu. Respondenci powinni być starannie wyselekcjonowani, dzięki czemu odpowiedzi faktycznie będą miarodajne i zebrane od właściwych dla danego zapytania respondentów. Przykładowo: przeprowadzając ankietę na temat jakości usług w konkretnym salonie kosmetycznym respondentami powinni być klienci tego salonu, a nie np. przypadkowi przechodnie.

 

Pytania kontrolne

Kolejna kwestia to konieczność tworzenia pytań kontrolnych. Nawet zainteresowana danym tematem osoba może nieco lekceważąco podejść do badań, zwłaszcza jeśli są anonimowe. Dlatego też we wszelkich badaniach rynku konieczne jest zadawanie pytań kontrolnych. Dzięki nim możemy zweryfikować czy np. odpowiedź udzielona w pytaniu X jest zgodna z odpowiedzią w pytaniu Y.

 

Nie tylko ankiety

Jeśli myślimy o badaniach rynku i gromadzeniu danych to najczęściej do głowy przychodzą nam ankiety. Jednak to nie jedyny sposób i możliwość na pozyskiwanie informacji. Do zbierania danych zaliczają się też między innymi obserwacje, wywiady, grupy dyskusyjne czy różnego rodzaju dokumenty. W badaniach rynku będą użyteczne również tzw. case study, czyli studium przypadku pozwalające na dogłębne rozpracowanie konkretnego zdarzenia.

 

Rzetelnie przeprowadzone badania z dokładnie opracowanymi wynikami pozwolą na uzyskanie najlepszych efektów. Kompleksową ofertę w tym zakresie posiada firma norstat.pl . Od dobrze przeprowadzonych badań zależy później duża część strategii w firmie, od samej produkcji towarów czy świadczeniu usług po kontakt z klientem, co przekłada się na wyniki finansowe. Przez to tak ważne jest skupienie się w pierwszym etapie na wyczerpującym zgromadzeniu danych.

 

Komentarze

Zapoznaj się z Polityką prywatności.